Historie

Grace har en lang og interessant historie som inneholder alt fra lange seilaser over store hav til presidenter og Hollywood skuespillere.

Curlew 1927-1942

Bygget i 1927 av White & Co LTD, Southampton i England som motor yacht “Curlew” for Colonel Herbert Molson.

Molson var en Canadisk forretningsmann og bryggerieier (Molson Brewery).

Han og hans familie brukte yachten på The Great lakes med hjembasse i Montreal, Quebec.

USS Leader – Pyc-42 24 Oktober 1942 – 11 Mai 1945

Patrol Yacht Coastal.

Under andre verdenskrig ble hun ervervet av den amerikanske marine (US Navy) og brukt som sonar skole i LA Jolla California. I 1946 ble hun overført til War Shipping Administration.

Mens hun var I tjeneste for US Navy var det 25 i mannskap om bord og hun var utstyrt med to 20mm maskinkanoner, to synkemine skinner og to rakettbatterier.

Chito 1949 – 1956

Kenneth E. Wilson kjøpte båten på en overskudds auksjon fra War Shipping Administration og døpte henne om til Chito.

Hr. Wilson var en båtselger i Long Beach, Los Angeles.

Det viser seg at han kjøpte båten som en front for General Abelardo L. Rodriguez tidligere President av Mexico, siden det var restriksjoner for utenlandske personer å kjøpe overskudds materiell fra USA.

Hans sønn, Abelardo S. Rodriguez ble til vanlig kalt Chito. Derfor ble yachten døpt om til Chito.

General Rodriguez hadde båten som president båt og brukte den både privat og representasjon.

Hyding 1956-1979

I 1956 ble hun kjøpt av Jack Hyde fra San Diego CA, han gav henne navnet Hyding.

Jack brukte henne både som privat yacht og chartret henne ut.

Hun ble engang chartret av Mike Todd, som brukte yachten til å imponere Elizabeth Taylor og «stjele» henne fra Kevin Mclory.

På tidlig 60`tallet ble hun kjøpt av Warren St. Thomas en kunstner, skuespiller og produsent, han fikk etter hvert noen problemer med IRS (skattemyndighetene) og båten ble solgt eller overtatt av Mr. Assel Offe.

Hun ble så kjøpt av Jack Ford som drev med charter turer til blant annet Alaska og Hawaii.

Under hennes siste tur til Alaska fikk de store problemer og mistet fremdrift i begge hovedmotorene utenfor Cape Mendocino CA, de måtte taues av Coast Guard tilbake til sin hjemhavn i Sausalito San Fransisco bay, CA.

Etter dette ble båten liggende stille i en periode og overtatt av John Mullen. Hans sønner og noen venner begynte å reparere og fikse litt på båten mens den lå stille.

I 1979 ble hun solgt til Paul Whitter.

Paullu 1979 – 1993

Paul and Louise Whittier overtok båten I 1972, de døpte henne om til Paullu.

Hun ble slept til Fulton Shipyard i Antioch CA.

Der fikk hun en stor overhaling, Cooper Bessemer diesel motorene ble byttet ut med to brukte Caterpillar fra rundt 1962. Hun fikk også byttet ut mye av interiøret og nytt elektrisk anlegg om bord.

Etter overhalingen ble hun brukt på kysten av British Columbia, med hovedbase på Goudge Island. Paul Whitters private øy.

Hun ble lite brukt etter 1985 på grunn av sykdom hos eierne, og i 1993 ble hun kjøpt av Henk Koster

 

Grace 1993-1996

Henk Koster og Henriette Suzanne Wasmer kjøpte Paullu i 1993 og tidlig i 1994 ble hun døpt til Grace i en seremoni på Lake Washington SA.

Navnet Grace skal etter historien komme av den amerikanske skuespilleren Grace P. Kelly som Henk og Suzanne var svært begeistret av.

8. Mars 1994 var hun klar til å seile til hennes nye hjemhavn i Rotterdam, Nederland.

Seilasen gikk ned langs California, Mexico, Guatemala, El Salvador, Nicaragua, Costa Rica og gjennom Panama kanalen. Videre gjennom Kariben og til Fort Lauderdale. Videre gikk turen til St. George`s i Bermuda før de krysset Atlanteren og over til Azorene. De kom ut i et kraftig lavtrykk, men Henk Koster er utdannet flyver og holdt Grace i lavtrykkets senter, der det er stillest, helt til de måtte bunkre på Azorene. Etter bunkring var lavtrykkets vind på sitt verste og de måtte snu og søke ly for været før turen gikk videre til Nederland.

Henk og Suzanne var veldig glad i Norge, så ikke lenge etter at Grace hadde kommet til sin nye hjemhavn gikk turen opp til Norske kysten til Lofoten.

Vinteren 1994/95 var de på verft i Nederland og fikk gjort mye om bord, før turen gikk opp langs Svenske og Norske kysten igjen.

Sommeren 1996 bestemte eierne seg for å selge Grace i London, men fikk råd av Ragnar Thorseth på Håholmen om å dra til Oslo og oppsøke Petter Sundt, Morten Bergesen og «han som eide Eileen ll» – som han ikke visste hva het..

Etter et besøk om bord var det eier av Eileen ll, Erling Storm og Trygve Hegnar, som kjøpte Grace for å drive charter.

 

Grace 1996- og fortsatt

Vinteren 1996/ 97 ble skiftet plater i skroget, mye nye tekniske systemer og mye sikkerhets utstyr kom på plass for å klasse båten som passasjerbåt, slik at båten ble i stand til å drive charter i Oslofjorden og rundt norske kysten.

 

Teknisk Historie:

Lengde: 36,30 meter (120«)

Bredde: 6,20 meter

Dypgående: 2,20 meter

Tonnasje: 169 BRT

Fart: 12(9) knop

Hovedmaskineri:

I 1927 var det 2x Krupp Air Injection diesel motorer

Disse ble i 1939 byttet ut med 2x 275shp Cooper-Bessemer F P-6

I 1979 ble det satt inn 2x brukte Caterpillar D343 som var fra ca 1962 – Disse er fortsatt i bruk i dag.