Vedlikehold

For å holde båten i den stand den fortjener, må vi gjøre vedlikehold hele tiden.

Hver vinter matt slipes all utvendig lakk. Steder der lakken er skadet, blir skrapt, slipt og lakket opp med minst 12 strøk lakk.

Vi har et spesial bygget telt som setter på båten hver høst som gjør at vi kan gjøre mye av vedlikeholdet og hovedservice av motorer gjennom vinteren slik at båten er klar for sommersesongen.

På denne siden vil vi fortløpende legge ut små blogg poster om de jobbene som blir gjort om bord.

Tid for en ny 5-årsklassing.  Propellakslingene, foringer og ror ble sjekket.

Vi demonterte alle ventiler og kraner og sjekket at de var i orden. Alle vann, diesel og septik tanker om bord ble tømt og inspisert.  Mens utvendig fikk undervannskroget et nytt strøk med maling.

Resten av vinteren gikk med til å pusse opp styrhuset. Under turen til og fra Nord-Norge denne sommeren så vi begynnelse av sprekker i glassene til styrhuset, så de ble demontert og byttet.

Da fant vi også litt råteskade i vindusrammene og måtte da bytte litt av treverket.

Samtidig benyttet vi anledningen til å bytte ut radaren som var om bord til en ny Simrad radar og pusse opp styreposisjonen. Dette ble ikke helt ferdig, men fortsatte gjennom året 2017 og vinteren 2018.

På høsten fikk vi et nytt reisverk og ny presenning lagd. Den gamle hadde holdt i nesten 20 år i all slags vær og vind, men var blitt slitt og lekkasjene gikk utover arbeidet på vinteren.

Den nye presenningen ble formsydd til å passe enda bedre, og ble designet med tanke på båtpussen som skulle gjøres under. Ved rekkene ble presenningen presset ut ved hjelp av reisverket, da gnikker ikke presenningen på den lakkede rekken under vinter opplaget.

Vi fikk også lagd nye lanternekasser og en ny badestige.

Vi hadde ingen store prosjekter denne vinteren.

Det vanlige vedlikeholdet vi gjør hvert år er i seg selv en stor oppgave, så vi lå ikke på latsiden selv om det ikke var noen store prosjekter. Hele båten matt slipes og lakkes, det males, alle motorer får service og alt teknisk utstyr testes.

Vi var i dokk for en mellomliggende inspeksjon og rutine arbeid som maling av undervannskrog og vasking av ankerkjetting.

Noen paneler som hadde fått litt råte ble byttet ut, og lakket opp igjen.

I tillegg hadde vi dessverre litt tidligere på høsten et innbruddsforsøk om bord, da måte et vindu skiftes og en del arbeid med vindusramme gjøres.

Vi brukte store deler av vinteren til å skifte ut alle kraner på radiator anlegget om bord.

Før ble det brukt elektriske termostat ventiler som satt nede på rørene for å styre varmen om bord, disse hadde ikke vært i bruk på mange år, da det etter hvert hadde blitt byttet til nye radiatorer med termostatstyring på radiatoren. Mange av de gamle ventilene hadde begynt å stenge seg selv over tid, og måtte byttes. Samtidig fjernet vi alt av kabler som tidligere styrte disse ventilene. En stor jobb som ikke sees fra utsiden, men som måtte gjøres.

Var det 5-årsklassing. Begge propellakslingene ble tatt ut, de ble overhalt, med nye foringer, cutless-foringene ble skiftet og akslingene ble rettet. Det var en skjevhet på 0,3mm det skal maksimum være 0,1mm. Hele undervannsskroget ble sandblåst utvendig og innvendig, rustbeskyttet og malt med Jotuns stålprogram. 26 tonn blyballast måtte taes ut og stables inn igjen når alt var klart. Grace skal ikke bare se bra ut, men være «bunn solid» tvers igjennom! (Bokstavelig talt).

 

Skiftet vi teakdekket på hoveddekk og fordekk. Under dekket er det et ståldekk som er en del av båtens konstruksjon. Det var nesten rustet vekk, noe som ikke var lett å se, hverken ovenfra eller fra undersiden. Arbeidene var definitivt viktig å få gjort.

Mens dette arbeidet foregikk var det også en god anledning å få byttet ut mye av det elektriske anlegget. Tidligere hadde båten 110V anlegg med 60hz. Amerikansk standard. Alt ble skiftet til 230V 50hz. To nye generatorer, nye tavler og mye av utstyret nytt. Det ble en enorm forbedring i bruken av båten og komforten om bord.